-
چهارشنبه 1401/08/25
-
7:31
-
کد خبر :1780

..با شروع جام جهانی 2022 قطر ، تصمیم گرفتیم تا نگاهی به لوگویهای برتر جام جهانی از سال ١٩٣٠ بیندازیم |
پوستر جام جهانی ١٩٣٠ اروگوئه
اولین دوره ی جام جهانی به میزبانی کشور اروگوئه بود و تنها ١٣ تیم در آن شرکت داشتند.گرچه این رخداد دارای لوگو به معنای امروزی نبود، اما پوستر زیبایی با هنر تزئینی یا Art Deco داشت که حال و هوای جام جهانی و اروگوئه را به خوبی منتقل می کرد.این پوستر تصویری هنری از دروازه بانی را نشان می دهد که در حال دفع توپ است و با رنگ های ملی کشور اروگوئه ملبّس شده است.
این تصویر هم روح و حس بازی و هم ظرافت و زیبایی آن دوران را منتقل می کند.
نوبت به میزبانی این رویداد در کشور فرانسه رسید. این دوره از جام نیز پوستر بسیار زیبایی داشت. بر خلاف پوستر اروگوئه که دروازه بان در حال تلاش برای گرفتن توپ بود، در این پوستر یک فوتبالیست در حالی که یکی از پاهایش را روی توپ قرار داده با حالتی مسلط و مغرور بر روی کره ی زمین ایستاده است و گویا جهان را فتح کرده است.با این که در آن سال ها در فرانسه جنگ داخلی در جریان بود، اما با این حال بستر بسیار خوبی برای بازی های زیبا فراهم شده بود.
لوگوی جام جهانی ١٩۶۶ انگلستان
جام جهانی ١٩۶۶ انگلستان که با قهرمانی میزبان به پایان رسید و در واقع تنها قهرمانی آن ها در جام جهانی تا به امروز است. پرچم کشور انگلستان با دو خط قرمز برجسته و پس زمینه ی سفید و همچنین عملکرد آن ها نشانه ی قدرت انگلستان در آن سال بود. گرچه طرفداران اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی خواهان استفاده ی انگلستان از پرچم مشترک و متحد بودند.در لوگوی آن دوره از جام جهانی علاوه بر نشان دادن شیر های نشانه دار تیم انگلستان که نمادی از این کشور است، جام ) Jules Rimetنام جام اهدایی به تیم برنده از سال ١٩٣٠ تا ١٩٧٠) نیز دیده می شود که بعد ها جام کنونیِFifaجایگزین آن شد.به جای فوتبالیستی که با توپی زیر پایش بر روی کره ی زمین ایستاده است، طراحی متناسب و قابل توجه لوگوی ١٩۶۶ توانست به خوبی رابطه و ترکیب جهان و فوتبال را نشاندهد.یکی دیگر از اولین های این جام استفاده از نماد های خوش یمن بود که در آن دوره از عروسکی به شکل شیر که اسم آن Willie بود استفاده شد که بعد ها این کار تبدیل به سنت و فرهنگی ثابت در تورنمنت های جهانی شد.
لوگوی جام جهانی ١٩٧٠ مکزیک
این جام جهانی برای همیشه یکی از بهترین ها باقی خواهد ماند، شاید دلیل اصلی آن بالا بردن جام توسط پله و تیم برزیل برای سومین بار باشد.این لوگو به طرز زیبایی ساده، واضح و شمایلی است، همچنین برای اولین بار در این دوره از توپ های تِل استار آدیداس با تکه های پنج ضلعی و شش ضلعی زیبا استفاده شد. توپ هایی که تا به امروز مورد استفاده قرار گرفتند و هرگز از رده خارج نشدند.
لوگوی جام جهانی ١٩٩٠ ایتالیا
دو دهه بعد، در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا، لوگویی با طرح ساده از توپ فوتبال به عنوان نماد آن دوره به کار رفت.
در این لوگو پشت توپ اصلی یک توپ دیگر نیز با میزان کمی انحراف از آن خارج شده که در آن سه رنگ پرچم ایتالیا دیده می شود
.بعد از جوش و خروش و جوّی که شیر انسان نمای Willie در جام جهانی انگلستان به دنبال داشت و تا به امروز نیز ادامه دارد، ایتالیا نیز تصمیم گرفت برای آن دوره نمادی شبیه به انسان خلق کند که دارای سبک خاص، بسیار ساده و مفهومی و مزیّن به پرچم سه رنگ ایتالیا بود. نام این نماد Ciao بود. Ciao در زبان ایتالیایی هم به معنای سلام است و هم خداحافظ. این نماد دارای سری به شکل توپ فوتبال بود و بدن آن از قطعات مکعب شکلی به رنگ پرچم ایتالیا تشکیل شده بود. این نماد تا به امروز یکی از بهترین و قابل توجه ترین نماد های جام جهانی بوده است.
لوگوی جام جهانی ۲۰۰۲ ژاپن/کره
اولین جام جهانی هزاره ی جدید، با میزبانی مشترک ژاپن و کره. لوگوی این دوره از جام موج جدیدی از لوگوهای مدرن و هندسی را راه انداخت که تمرکز آن بیشتر بر روی شکلِ جام مسابقات بود، نه شکل توپ. و همچنین در این لوگو سعی شده بود تا بر روی جوامع، طرفداران و کشور های شرکت کننده تمرکز شود، نه فقط کشور میزبان.این لوگو که توسط شرکت Interbrand لندن طراحی شده بود، دارای اشکال دایره ای و خمیده بود_ هواداری که دست هایش را به نشانه ی شادی بالا برده و جامی که در وسط لوگو قرار گرفته است. تمامی این اشکال با یکدیگر لوگویی دایره شکل، زیبا و رضایت بخش را به وجود آوردند.
لوگوی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان
برای این دوره از جام جهانی، سعی بر این بود که لوگوی انتخابی ترکیبی از تمام لوگوهای دوره های پیشین باشد، اما برتری و برجستگی بیشتری نسبت به دوره های قبل داشته باشد و برای هواداران جام جهانی رضایت بخش باشد.در سال ۱۹۷۴ نیز آلمان غربی فینال جام جهانی را میزبانی کرده بود. در آن سال لوگوی جام جهانی ، طرح ساده ای بود که از دو رنگ تشکیل شده بود و توپی را نشان می داد که در آسمان است، اما آلمان متحده تصمیم گرفت برای جام جهانی جدید از طرحی با رنگ های بیشتر و با نشاط تر استفاده کند.این لوگو به معنی “چهره های شاد فوتبالی” بود. پیام این لوگو رفاقت و همراهی در بازی است که با چهره هایی خندان به شکل ۰ و ۶ نشان داده شده است. مانند لوگوی سال ۲۰۰۲ کره/ ژاپن که در آن پرچم دو کشور به چشم می خورد، در این لوگو نیز پرچم آلمان در کنار نماد دایره شکلی که در پایین آن قرار دارد و همچنین در کنار صورت خندان آبی شکل به کار رفته است..
....واما دی لوگوهای جام جهانی